باغات کلنجین در مسیر بیابانی شدن

«کلنجین وطن من» در دهه های پنجاه و شصت، گذاران زندگی اهالی کلنجین بیشتر از راه دامداری، باغداری و کشاورزی بود. با شروع بحران کمبود آب از دهه 70 و مهاجرت بی رویه اهالی به شهرها، و عدم انگیزه لازم جوانان امروزی برای نگهداری از باغات، باعث شد که امروز باغات روستا به زمین های بایر تبدیل شود و جز درختانی بدون شاخ و برگ که در سه دهه پیش، زندگی چندین خانواده را تامین می کرد دیده نمی شود. از طرف دیگر نبود نظارت و کنترل از طرف مسئولین به گله های دائمی که به طرف باغ ها هجوم می برند، باعث تشدید پیش از حد این موضوع شده است. در آن ایام نزدیک به 10 گله بزرگ گوسفند در روستا وجود داشت و اوایل هر سال چوپان مخصوص هر گله انتخاب می شد و چوپان موظف بود گله را خارج از مناطق باغی و جنگلی به چرا ببرد. گله ها معمولا قبل از طلوع آفتاب تا پاسی از شب در صحرا بودند و بعضی از اوقات چوپان گله را آن قدر از روستا دور می کرد  که اهالی مجبور بودن تا رسیدن گله در کوچه جلسات دورهمی تشکیل دهند و بچه ها از این موقعیت استفاده کرده و به بازی از جمله رانندگی با طوقه دوچرغه، لاستیک و... می پرداختند. البته دوچرخه سواری هم معمول بود ولی با توجه به پست و بلندهای کوچه ها و همچنین سنگ فرش بودن برخی از کوچه ها، امکان دوچرخه سواری در روستا کم بود. اما امروزه گله ها در مناطق باغی و جنگلی به فور دیده می شود،  شاید تنبلی جوانان متاثر از روغن نباتی و فن آوری اطلاعات و ارتباطات باشد!!!

در همین جا یادی کنیم از مرحوم بابا دمرچلی که از طرف مسئولین وقت روستا به عنوان دشتبان(نگهبان باغات و جنگل ها) انتخاب می شد و  از ورود گله ها و حیوانات به مناطق باغی و جنگلی جلوگیری می کرد. در همین رابطه مسئولین وقت روستا در اوایل فصل بهار قوانین مربوطه را تعیین و ابلاغ می کردند و با کسانی که تخطی از قانون را داشتند به شدت برخورد می شد.  اینجاست که مشخص می شود که نسل های پیشین به چه میزان به فکر نسل آینده بودند و برای حفظ محیط زیست اهمیت قائل می شدند.

 

در زمان های ناچندان دور، اکثر باغ ها دارای چیرست(اتاق پخت شیره) و قنات و استخر(گل) بودند. و برخی از این استخرها محلی برای یادگرفتن و تمرین شنا برای نوجوانان کم سن و سال بود. معمولا بعد از ظهرها به دور از چشم پدر و مادر به صورت دسته جمعی به دنبال شنا می رفتند. به همین دلیل اکثر جوانان آن دوره روستا استاد شیرجه و شنا بودند. متاسفانه در حال حاضراکثر بناها تخریب شده، قنات و استخرها هم اوضاع و احوال خوبی ندارند.

وجود درخت آن هم به صورت باغ یا جنگل در کنار شهرها و روستا همانند فیلتری می ماند  که در فصل بهار و تابستان ضمن آنکه هوای تازه را به فضای شهر و روستا ترزیق می کند، از بروز گرد و خاک جلوگیری می کند. کمبود آب در دو دهه اخیر و عدم انگیزه جوانان روستا، همچنین عدم آشنایی اهالی با شیوه های نوین باغداری، باعث شده که درختان خشک شده باغات فقط جایی برای لانه سازی کلاغ ها، آن هم از نوع آپارتمانی باشند!

اما چاره کار چیست؟ آیا دوباره باغات سرسبز کلنجین مجددا احیا خواهد شد؟ پاسخ به این سوال بستگی به تصمیمات شورای اسلامی کلنجین که در آینده نزدیک شروع بکار خواهد کرد دارد. چنانچه شورای محترم مجوز ساخت و احیای قنات و چاه های تخریب شده باغات را  در برنامه کاری خود داشته باشد و در کنار این مجوز، ساخت یا باز سازی اتاقک های باغات داده شود(با استفاده از مجوز ساخت باغ ویلا که در شهرها وجود دارد). می توان با توجه به  حضور همشهریان در روستا و سرمایه گذاری هایی که صورت می گیرد، امیدوار به احیای مجدد باغات کلنجین بود. به عنوان نمونه احیای باغ مرحوم کربلایی قوچعلی، که با حضور فرزندشان و سرمایه گذاری که انجام دادند مجددا سرسبزی به باغ برگشته و احیا شده است. البته ناگفته نماند در این مورد شاید منع قانونی وجود داشته باشد ولی با پیگیری قابل حل می باشد.

 

 

تاریخچه روحانیت کلنجین  در مصاحبه با محمد کریم صادقی فرزند شیخ ابوالفضایل

حضرت آیت الله حاج ملا عبداله صادقی خرقانی (حاج آخوند)

«کلنجین وطن من» بی تردید، استاد و معلم در شکل گیری شخصیت علمی و معنوی انسان نقش مهمی ایفا می کند؛ به طوری که تاثیر اندیشه ها و رفتاهای استاد را بر شاگرد به خوبی می توان دید و حتی استاد می تواند در سعادت و شقاوت انسانی نیز اثر بگذارد. روستای کلنجین در طول قدمت خود عالمان و عارفان زیادی را به خود دیده، از جمله می توان به عالم پارسا و فقیه وارسته حضرت آیت الله ملا محمد کریم و آیت الله ملا عبدالله صادقی خرقانی (حاج آخوند) اشاره کرد. این بزرگوان و فرزندانشان که از عالمان وارسته کلنجین به شمار می رفتند، چنان تاثیر بر فرهنگ و آیین مردم کلنجین تاثیر گذاشته که هنوز هم پس چندین سال فرهنگ، آداب و آیین  مردم کلنجین با روستا های اطراف حتی منطقه قابل مقایسه نیست. در همین رابطه جهت آشنایی نسل جدید با این بزرگواران، گفتگوی دوستانه با جناب آقای صادقی فرزند شیخ ابوالفضایل انجام دادیم که به حضورتان تقدیم می گردد.

شیخ ابوالفضایل صادقی

1-   جناب آقای صادقی جهت آشنایی همشهریان، لطفا خودتان را معرفی کنید.

با عرض سلام، بنده محمد کریم صادقی فرزند شیخ ابوالفضایل نوه آیت الله ملا محمد کریم معروف به امام جمعه، بازنشسته آموزش و پرورش هستم.

برای مطالعه مصاحبه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

باران و سیل تیرماه 96 کلنجین در قاب فیلم و تصویر

«کلنجین وطن من» امسال گرمای تیرماه در اکثر نقاط کشورمان رکورد زد و شهر اهواز گرمترین نقطه کره زمین را به خود اختصاص داد حتی استان های شمالی مثل استان گلستان گرمای 59 درجه را تجربه کرد. اما بارش زیبای باران تیرماه در کلنجین باعث لطافت هوا و جاری شدن سیل رودخانه کلنجین چای شد. و این رودخانه بعد سال ها مجدد سیل را به خود دید. به همین منظور تصاویر و فیلم های تهیه شده به همشهریان تقدیم می گردد. 

لینک فیلم بارش باران در 23 تیرماه 

http://www.aparat.com/v/80hZs

لینک فیلم جاری شدن سیل در رودخانه کلنجین چای

http://www.aparat.com/v/8RCd0

لینک فیلم جاری شدن سیل از داخل روستای توآباد

http://www.aparat.com/v/jfOWG

برای دیدن تصاویر بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید. 

ادامه نوشته

تامین آب شرب از موانع اصلی توسعه کلنجین

«کلنجین وطن من» تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد تا سال 2025 تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند به 30 کشور می رسد که از بین آن ها 18 کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جای گرفته و ایران نیز یکی از این کشورهاست. این تحقیقات حتی از احتمال بروز «جنگ پنهان» در آینده ای نه چندان دور و با شروع بحران شدید آب در این منطقه و کشورها خبر داده است و اعلام کرده جنگ های بعدی در خاورمیانه نه بر سر نفت که بر سر آب خواهد بود. به طور مثال در سال 91 گروهی از کشاورزان اصفهانی برای مخالفت با انتقال آب زاینده رود به یزد چند روزی در خیابان های شهر اصفهان و مناطق اطراف دست به اعتراض زدند و حتی لوله انتقال آب به يزد را شکستند.

تا پایان دهه شصت آب شرب مردم کلنجین از آب چاه که معمولا در حیاط همه اهالی بود تامین می شد و برخی از اهالی هم به دلیل اینکه آب چاهشان قابل شرب نبود از قنات های مسجد جامع و بولاغ باشو استفاده می کردند. مردم اکثر در حیاط خود حوضی پر از آب داشتند و فرزندان خانواده  معمولا روزانه آب مصرف شده حوض را که به دلیل شستشو  کم شده بود، با کشیدن آب از چاه پر می کردند و ورزشی جلو و پشت بازو  برای پسران بود و در غیاب والدین حتی شنا هم می کردند. و زنان روستا هم علاوه بر کارهای خانه، مجبور بودن لباس ها را برای شستشو در محله بالا به حسن باغچه و محله پایین به رودخانه ببرند. پایین و بالا رفتن سراشیبی حسن باغچه برای زنان محله بالا که یک تشت لباس خیس را در بالای سر گذاشته واقعا یک صخره نوردی بین المللی بود و انصافاً شاخص های تولید یک مستند تلویزیونی را داشت. شاید اگر الان بود این کار انجام می شد.  اما از اوایل دهه 70  پروژه لوله کشی آب شرب از طرف حجت الاسلام جعفر قدیانی شروع شد و خانه های مردم از نعمت آب برخوردار شدند، متاسفانه اهالی بدون آینده نگری چاه های آب خود را که با تلاش و همت ابا و اجدادی این دیار کنده شده بود به چاه فاضلاب تبدیل کردند. حالا پس از دو دهه چاه های که قابل استفاده هستند اهمیت بیشتر پیدا کردند، حتی اجاره و یا خرید و فروش می شود.

 

قنات مسجد جامع سابق

یکی از راههای توسعه و حرکت به سوی رفاه عمومی، استفاده بهینه و کارا از منابع طبیعی و خدادادی است.آب یکی از این منابع طبیعی است که در زندگی روزمره انسانها و کشورها و تداوم تولیدات نقش فوق العاده دارد.تا جای که خداوند سبحان در اهمیت و نقش آب در زندگی موجودات می فرماید: ما حیات و زنده بودن موجودات را به واسطه آب قرار دادیم. پس آب یک عنصراصلی توسعه پایدار است و در سلامتی و تندرستی و زندگی انسانها و افزایش و کاهش جمعیت نقش داشته و کمک میکند تا انسانها و کشورها از توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی برخوردار گردند.

 عید فطر سال 95 بود که به جهت حضور تعدادی زیادی مهمان در روستا و مصرف بی رویه آب شرب از طرف معدود افرادی که استخر و باغ ویلا دارند، پمپ آب از کار افتاد و  سه روز آب شرب قطع شد و مردم با داشتن مهمان مشقت های زیادی را متحمل شدند و حتی برخی از اهالی مجبور شدن برای دسترسی به آب و  پذیرایی از مهمانان در باغ و جنگل های کنار رودخانه اطراق کنند. اولین باز خورد این اتفاق را در نماز عید فطر امسال شاهد بودیم، متاسفانه نیمی از جمعیت مسافرین تعطیلات عید فطر 95 در روستا حضور نداشتند. وقتی همشهریان به عنوان مسافر و یا مهمان به روستا وارد می شوند از محصولات کشاورزان و مغازه های روستا خرید می کنند و این آورده ای برای اهالی محسوب می شود و باعث اشتغال و رونق کسب و کار خواهد شد. و زمینه توسعه را فراهم خواهد کرد.

در آستانه شروع به کار پنجمین دوره شورای اسلامی روستا قرار داریم، اعضای محترم شورا حتما مد نظر داشته باشند، اگر بخواهیم توسعه کلنجین شتاب بیشتری بگیرد، تامین آب شرب یکی از موانع اصلی حضور مسافرین و همشهریان در کلنجین می باشد. انشاالله با فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، مشارکت دادن مردم در کنترل و نظارت بر مصرف و پیگیری در سطح استانی از طرف مسئولین روستا، در آینده نزدیک شاهد برطرف کردن این مشکل باشیم.

 

ماه تیر، ماه خاطرانگیز برای کشاورزان

«کلنجین وطن من» ماه تیر، ماهی پر زحمت برای کشاورزان، ماهی که کشاورزان بعد از یک سال دست رنج خود را برداشت می کنند. در زمان های نه چندان دور در روستاها خبری از کمباین و مکانیزه شدن کاشت و برداشت گندم و جو نبود. کاشت گندم و جو با شخم زدن با تراکتور و در برخی موارد با گاوآهن شروع می شد.  و خبری از کم آبی نبود و بیشتر کاشت گندم و جو کشاورزان در کلنجین در زمین های آبی کشت می شد. موقع برداشت محصولات باید قید خواب صبح را می زدی،  قبل از نماز صبح صبحانه را می خوردی و بعد از خواندن نماز به سوی گندم زار حرکت می کردی. در آن موقع خبری از موتور و ماشین در بین کشاورزان نبود. اهالی معمولا چند تا  الاغ نگه می داشتند. حرکت به سوی گندم زار ها با الاغ ها که در این مسیر پشت سرهم ردیف شدن دیدن داشت در برخی موارد به قول امروزی ها ترافیک هم می شد. شنیدن صدای بلدرجین ها قبل از طلوع آفتاب در گندم زار ها شنیدنی بود.

 

حمل گندم های چیده شده با الاغ به خرمنگاه هم از فرایند جالب برداشت محصولات بود. معمولا برادر کوچک وظیفه راهبری حمل گندم به خرمنگاه را بر عهده داشت. در برخی موارد فاصله خرمن با گندم زار بیش از 3 یا 4 کیلومتر می شد. کسی که وظیفه راهبری چندین الاغ را در این مرحله بر عهده داشت می بایست روزانه 3 الی چهار بار این مسیر را طی می کرد و موقع رفت حتما باید با پای پیاده در کنار بارها حرکت می کرد و در مسیر برگشت معمولا سوار یکی از الاغ ها می شد و با چوب بلندی که در دست داشت الاغ را به سوی گندم زار هدایت  می کرد. اگر مسیر رفت و برگشت  را در نظر بگیریم،  فقط پیاده روی این مسیر بیش از 15 کیلومتر می شد. همین فعالیت ها باعث شادابی و تناسب اندام بچه های روستا در اون زمان بود. پس از اتمام چیدن محصولات فرزندان خانواده برای رفع خستگی یک دورهمی در چشمه علی می گرفتند و تا غروب به شنا کردن مشغول می شدند.

 

 پس از جمع آوری محصولات در خرمنگاه نبوت کوبیدن با خرمنکوب بود برخی از کشاورزان از دیسک و سایر ابزار آلات تراکتور و برخی هم از زنجل استفاده می کردند. در این مورد به یاد خرمنگاه مرحوم اصغردایی(فرزند عبادالله) می افتم. خدا بیاموز تقریبا تا پایان عمر از زنجل استفاده می کردند و بچه های که در این موقع از سال از شهر می آمدند یه پای ثابت سوار شدن زنجل اصغر دایی بودن، چه دوران خوبی بود.

وقتی به یاد آن روزهای روستا می افتم، می  بیبنم زمانه با چه سرعتی در حال حرکت می باشد. در این اوضاع و احوال قدر یکدیگر را بدانیم که خیلی زود دیر می شود. 

سایه تفرقه و اختلافات همچنان بر روی کلنجین

«کلنجین وطن من» در زمان های نه چندان دور مردم روستای کلنجین در منطقه اسم و رسم دار بودند(البته هنوز هم هستند اگر اختلافات و تفرقه افکنی ها نباشد) و با فرهنگ غنی که دارند همیشه سرآمد مردم منطقه بودند، اما در چندین سال اخیر تفرقه و اختلاف دامن گیر مردم به ویژه در بین افراد تاثیر گذار روستا شده است. این اختلافات با برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی به اوج خود رسید و باعث بروز طایفه گری و به قول امروزی های دو قطبی شدن اهالی روستا شد. متاسفانه افرادی که به این اختلافات دامن می زند افرادی هستند که در 8 سال دفاع مقدس برای کشور زحمت کشیدند حتی به درجه رفیع جانبازی نائل شدن، و افرادی هستند که برای عمران و آبادانی کلنجین زحمت زیادی را کشیدن، حالا با گذشت نزدیک به 30 سال از جنگ تحمیلی این افراد به جای اینکه در کنار یکدیگر برای مطالبه حق و حقوق مردم و روستا قرار بگیرند،  متاسفانه در مقابل هم قرار گرفتن و بازخورد آن باعث پایمال شدن حق و حقوق مردم شده و عمرانی و آبادانی روستا را تحت تاثیر قرار داده است.  

این تفرقه افکنی و اختلافات به جای رسید که جناب آقای صالحی امام جمعه شهر آبگرم که به شخصه احترام خاصی برای ایشان قائل هستم، تحت تاثیر این جریان قرار گرفته و در  ماه مبارک رمضان در مسجد فاطمه زهرا(س)  در جمع مردم کلنجین مطالبی را بیان کردن که در شان و منزلت مردم کلنجین نبود. جناب آقای صالحی در جایگاه نماینده ولی فقیه باید با صحه صدر بیشتری به این موضوع نگاه می کردند و به جای این سخنرانی که انتقاد مردم را در پی داشت، نسبت به برگزاری جلسه جهت رفع کدروت ها اقدام می کردند.

 امسال متاسفانه نماز عید فطر تحت تاثیر این جریان گرفت و  جمعیت حاضر در این مراسم بسیار کمتر از سال های گذشته بود.  برخی از اهالی نیامدن به نماز را همین تفرقه و اختلاف عنوان کردند. امیدوارم افرادی که در راه می توانند قدمی بردارند با برگزاری جلسه بین این آقایان به این تفرقه افکنی و اختلافات  پایان دهند و مجدداً  وحدت و همدلی را برای مردم شریف کلنجین به ارمغان بیاورند.  

نماز عید فطر کلنجین در قاب تصویر

«کلنجین وطن من»  جمعیت حاضر در نماز عید فطر  امسال خیلی کمتر از نماز عید فطر سال 95 بود. دلیل آن هم مشکلاتی بود که در ماه مبارک رمضان سال گذشته برای آب شرب پیش آمد.  حضور همشهریان از شهرهای مختلف در تعطیلات به ویژه فصل تابستان و ایام محرم  در روستا یک سرمایه اجتماعی است که می بایست از طرف مسئولین مورد توجه ویژه قرار گیرد. انشالله با شروع بکار شورای اسلامی و دهیار جدید با همدلی و مشارکت مردم عزیز بتوانند این مشکلات را از پیش رو بردارند.  

تصاویر از طرف آقای یاسر دمرچلی ارسال شده است. 

 

برای مشاهده تصاویر بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه نوشته

اطلاعیه شماره 8 صندوق خیریه کلنجین

عید بندگی بر همه مسلمانان جهان به خصوص همشهریان عزیز گرامی باد

«کلنجین وطن من» «فطره» در لغت چند معنا دارد که مهم‏ترین آنها، خلقت و اسلام است. در اصطلاح عبارت است از: «زکاتى که هر مسلمان براى خود و هر کس که نان خور او محسوب مى‏شود، به مستحق مى‏پردازد». زمان اداى آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عید فطر است.

مصارف زکارت

به نظر اکثر مراجع محترم تقلید، زکات در یکی از هشت مورد زیر باید صرف گردد:
اول: فقیر و آن کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد. دوم: مسکین و آن کسی است که از فقیر سخت تر روزگار می گذارند. سوم: کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب او مأمور جمع آوری زکات یا نگهداری یا رسیدگی به حساب آن و یا رساندن آن به امام علیه السلام و نایب او یا رساندن به مصارف لازم هستند می توانند به اندازه زحمتی که می کشند از زکات استفاده کنند. چهارم: افراد ضعیف الایمانی که با گرفتن زکات تقویت می شوند و تمایل به اسلام پیدا می کنند. پنجم: خریداری بنده ها و آزادی کردن آنان. ششم: بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد. هفتم: سبیل الله یعنی کارهایی مانند ساختن مسجد که منفعت دینی عمومی دارد و هم چون مدارس علوم دینی، مراکز تبلیغاتی، نشر کتب اسلامی و ... و یا مثل ساختن پل و مدرسه و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان می رسد و خلاصه آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد. هشتم: ابن السبیل یعنی مسافری که در سفر درمانده شده و محتاج شده که به مقدار نیازش می تواند از زکات استفاده کند هر چند در محل خود غنی و بی نیاز باشد.

صندوق خیریه کلنجین به منظور حمایت از افراد کمتر برخوردار همشهریان چه ساکن در روستا و یا شهرها، برای جمع آوری زکات فطریه اطلاعیه ای را به شرح ذیل صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم.

اطلاعیه شماره 8 صندوق خیریه کلنجین

از آنجا که هدف تشکیل صندوق، شناسایی همشهریان کمتر برخوردار و مساعدت و حمایت مالی از آنها می­باشد. موفقیت آن  با حمایت های مردم دیندار و نیکوکار کلنجین محقق خواهد شد.

بدینوسیله ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به اطلاع همشهریان متدین و عزیز می رساند؛ صندوق خیریه کلنجین همزمان با عید سعید فطر، آماده جمع آوری زکات فطریه در مسجد فاطمه زهرا(س) می باشد. 

بدینوسیله شماره حساب جاری 0110856035006 و شماره کارت 6037997260121307  صندوق خیریه کلنجین جهت واریز زکات فطریه همشهریانی که توفیق حضور در نماز عید فطر روستا ندارند معرفی می گردد.

ضمنا، بار دیگر از  همشهریان عزیز تقاضا دارد، چنانچه خانواده ای از همشهریان را می شناسند که دارای مشکلات مالی بوده و نیازمند کمک می باشد، به یکی از اعضای هیات امنای صندوق معرفی نموده تا مطابق اولویت بندی  و بودجه  در اختیار، نسبت به مساعدت اقدام شود.

آقای رضا آجرلو فرزند حاج ابراهیم علی (رئیس صندوق)   Rezaaajorlou@

آقای عباس دمیرچی فرزند حاج خداوردی  damirchi50@

آقای عباس قدیانی فرزند حاج تقی  Ghadyani5523@

آقای رضا دمیرچی فرزند کربلایی علی اکبر(استادحسن)  damirchi5757@

آقای مجتبی دمیرچی فرزند کربلایی جبار  damirchi73@

پیشاپیش از مساعدت های همه خیرین و همشهریان عزیز صمیمانه سپاسگزاری می گردد.

هیات امنای صندوق خیریه کلنجین