رسانه وتقویت تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی
رسانه وتقویت تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی
نام گذاری سال 1391به نام سال تولید ملی وحمایت از کاروسرمایه ایرانی ازسوی مقام معظم رهبری ، به نظر می رسد، پیرو نام گذاری سال های قبل ازسال 1388، با عنوان های اصلاح الگوی مصرف، همت مصاف وکارمضاف و جهاد اقتصادی ،با توجه به شرایطی که کشورمان ازجمله، افزایش تحریم های بانکی و نفتی، رشد نرخ ارز، ضرورت کاهش بیکاری 13 تا 14 درصدی اقتصاد ایران و.... نیازمند توجه به تولید ملی است.
مفهوم تولید وتولید ملی
تولید،بعضی از نویسنده گان ایرانی آنرا فرآوری بیان کرده اند. از اصطلاحات و واژه های علم اقتصاد، به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است. و فعالیت تولیدی سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع به کالا های مورد نیاز صورت میگیرد.
تولید ملی در اقتصاد (یا محصول ملی) به ارزش پولی همه ی کالاها و خدماتی که در دوره ی معینی، معمولا ً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می شود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است .درآمد ملی به ارزش پولی تمامی درآمدهایی که در دوره ی معینی در کشوری، در جریان تولید، کسب شده گفته می شود.
اهمیت حمایت از کار وسرمایه ایرانی
اقتصاد همه چیز یک کشور است و همه جوانب دیگر آن چه سیاسی و چه اجتماعی و حتی دینی و مذهبی تحت تاثیر همین اقتصاد قرار می گیرد. اهمیت این موضع آنقدر بالا است که شارع دین اسلام صراحتاً اشاره کرده است که “دور نیست که با فقر، کفر هم ورود کند…” امسال به عنوان سال حمایت از تولیدی ملی نامگذاری شده است.
احساس عزتمندی وآرامش روحی ، یکی از آثار اشتغال به کار وحرفه است . انسان بر اثر کار وتلاش به حکم آنکه نیاز مادی وروانی اش برطرف شده است ، احساس لیاقت وشایستگی می کند، به ویژه اگر با نوآوری وخلاقیت همراه باشد. علی علیه السلام در این باره می فرماید. برای من سنگ کشی از قله های کوه گواراتر وآسان تر است از اینکه منت دیگران را به دوش بکشم . به همین دلیل است که حتی از انجام دادن کارهای به ظاهرغیرمهم نیزابایی نداشته وگاهی برای گرفتن مزد، نزد غیرمسلمان نیز کار می کرد.
چه بسا با پراختن به کار ، خلاقیت ها ونبوغ افراد در زمینه های جدید کشف شود که هم به پیشرفت جامعه کمک می کند وهم خود فرد را از لحاظ علمی وتوان مندی های کاربردی در مرتبه ای بالاتر قرارمی دهد. انسان با کار خود به یافته های جدید می رسد ولیاقت خود را می آزماید وابتکار می آفریند. تمرکز خیال ، دیگر اثر کار در فرد است . آزادی ورهایی قوه وهم وخیال انسان از نظارت عاقلانه ومدبرانه ، فساد وتباهی روح وجسم آدمی را موجب می شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید: اگر نفس خود را مشغول نکنی ، او تو را مشغول می سازد . فعالیت ثمر بخش ، درجلوگیری از افکار باطل وبیهوده کمک شایانی می کند و در مقابل ، با کار ودقت در انجام دادن صحیح آن ، فرد می تواند به افزایش تمرکز وتفکر سازنده خود کمک کند وبه نتیجه های سودمند دست یابد.
اگر چه مردم به کیفیت و قیمت توجه دارند و اداره نظارت بر استاندارد باید کار نظارتی خود را هم بر تولید داخلی و هر بر واردات درست انجام دهند تا مردم کالای با کیفیت و قیمت مناسب را خریداری کنند اما در عین حال باید توجه داشت که بدون شبکه توزیع مناسب و بدون تداوم سیاست های حمایتی، سرمایه گذار و تولید کننده نمی توانند تشویق به تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب شوند و در بازار نخواهند ماند.
سرمایه گذار و تولید کننده زمانی در بازار تولید و توزیع حضور می یابند که احساس کنند سیاست های نرخ ارز، قیمت گذاری کالا، وام بانکی، نرخ سود و سایر هزینه های مالی و تولید، قوانین کار و مالیات و سرمایه و...بهتر شده اند و هر چهار بازار کالا، پول، کار وسرمایه، با شفافیت و کارایی مناسب همراه باشند.
اگر چه رشد نرخ ارز و هدفمندی یارانه ها برای آن که بخشی از تولید کشور حمایت شود کافی است و مردم به سمت تولید داخلی تشویق شده اند وتولید داخلی تا حدودی حمایت شده و شاهد توجه بیشتر مردم به جنس داخلی به جای جنس خارجی هستیم اما سرمایه گذار و تولید کنندگان نمی توانند سرمایه گذاری و آِینده خود را بر مبنای یک اتفاق یعنی افزایش نرخ ارز و هدفمندی یارانه ها به پیش ببرند و لذا لازم است که مسوولان کشور، بلافاصله نرخ تعرفه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات ها و عوارض، نرخ سود بانکی، نرخ دستمزد و تشویق تولید کننده به استفاده از کارگر بیشتر با هدف کاهش بیکاری، .... را در نظر داشته باشند.
نقش رسانه درحمایت از تولید ملی
مهمترین وظیفه رسانه ،بایدبا آگاهی بخشی، آموزش مردم و تبیین اهمیت استفاده از تولیدات داخلی در جهت تحقق شعار سال تلاش کنند.
وظایف رسانه های مکتوب ، دیداری و شنیداری در تحقق شعار تولید ملی بایدبا ایجاد اصلاح فرهنگ مصرفی مردم و نهادینه کردن آن در سطح جامعه ارزش استفاده از تولیدات داخلی را بالا ببرند.
آگاهی بخشی و آموزش مردم از مهمترین وظیفه رسانه ها است .رسانه ها باید اهمیت تولید ملی و نقش آن در بهبود معیشت اقتصادی ، افزایش اشتغال و کنترل تورم و دیگر آثار و پیامدهای آن را برای مردم تبیین کرده و میزان آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهند.
رسانه باید روش های حمایت از تولید ملی توسط مردم مانند تبلیغ استفاده از تولیدات داخلی، مقایسه کالاهای داخلی با خارجی و بیان اهمیت و ضرورت آن می توانند مردم را به مصرف کالاهای داخلی ترغیب کنند.
نظارت بر تولید کنندگان از دیگر وظایف رسانه ها می باشد. رسانه ها بایدبا نگاه تیز بینانه و انتقاد های سازنده نواقص و اشکالات بخش های تولیدی را مطرح کنند تا یک کالای با کیفیت بدست مصرف کننده برسد
بی شک ، رسانه ها درمعرفی مشاغل وایجاد علاقمندی نسبت به کار وتولید ، نقش بسزایی دارند. اگر در فیلم ها وسریال ها ، از نشان دادن ثروت های باد آورده بدون کار و تلاش ، خود داری شود ونقش اصلی فیلم در اختیارصاحبان مشاغلی قرار گیرد که اصالت دارد وتنها در پرتو کار وتلاش در پی دست یابی به استقلال اقتصادی و خودکفایی هستند ، در تصحیح نگرش ورویکرد جامعه به کار بسیار موثر خواهد بود .
رسانه اسلامی باید به آسیب شناسی کار وتلاش در جامعه به ویژه تحصیل کرده ها نیز توجه وافی نشان دهد . اساسا دانش اندوزی واخذ مدارک عالی ، به معنای دست یابی به شغلی آسان ، بی درد سرو پر درآمد نیست ، بلکه تلفیق کردن علم ودانش با کار وتلاش است که باعث به دست آوردن میوه شیرین تولید وخود کفایی خواهد بود .
شایسته است رسانه ها در راستای معرفی تولیدات داخلی واستفاده بهینه تر از آنها ، تبلیغات جدی صورت گیرد. صدا وسیما باید با تبلیغات بازرگانی به معرفی غیرمستقیم کالاهای داخلی همت گمارد و از مزایای محصولات ایرانی یاد کند تا افزون بر استفاده بیشتر از این کالاها ، کارگران ، مهندسان وسرمایه گذاران با دل گرمی بیشتری به سرمایه گذاری وتولید بپردازند وآحاد مردم نیز با اعتماد واطمینان بیشتری برای استفاده از تولیدات وطنی اقدام کنند.
همچنین رسانه ها می تواند، به معرفی کارخانه های بزرگ تولیدی ومحصولات آنان اقدام کنند. متاسفانه بسیاری از افراد ازکیفیت تولیدات کارخانه های مهم ایران بی اطلاع هستند وتنها اطلاعات آنان درحد چند تبلیغ بازرگانی است . بنابراین هرگونه اطلاع رسانی از طریق رسانه ها می تواند بر استفاده بیشتر از تولیدات داخلی بیانجامد . در این راستا نشست های کارشناسی با تولید کنندگان موفق جهت الگو سازی نیز قابل تامل است .
شایسته است کارهای سطحی وپیش پا افتاده در فیلم ها و برنامه رسانه ها برجسته نشود. وبه جای آن به کارهای مبنای واساسی که بر استقلال وخود کفایی اقتصادی تاثیر می گذارد ، پرداخته شود.
اشتغال زایی وبهره گیری از نیروهای فعال وجوان که به علت نداشتن سرمایه لازم ، بی کارمانده اند بسیار اهمیت دارد .
یکی از معضلات جامعه کنونی ما اشتغال به بی کاری پنهان است . افرادی که برخلاف تخصص وتعهد خود به کارهای غیرتخصصی دست می زنند، سرمایه کشور را صرف تربیت آنان گردیده است ، به هدر می دهند، مانند مهندسانی که به کار تجارت یا پزشکانی که درنقش مدیران اقتصادی ومانند آن فعالیت می کنند.
تخصص داشتن در کارها باعث ارتقای کیفی کار خواهد شد بنابراین ، باید با در نظر گرفتن تناسب میان استعدادها ومشاغل ، آموزش های کافی را به نیروهای انسانی داد . باید از طولانی بودن آموزش ها وحجم آموزش های غیرضروری که به هدر رفتن وقت ومعطل ماندن نیروی انسانی می انجامد ، کاسته شود .
حفظ کرامت کارگران زحمت کش از سوی مدیران وکارگزاران هم می تواند در افزایش تولید وارتقای وجدان کاری آنان بسیار موثرباشد.
براین اساس رسانه ها می توانند ، در رونق اقتصادی ، افزایش تولید، ایجاد اشتغال، سرعت بخشیدن به پیشرفت وآبادانی کشور وتبدیل تهدید ها به فرصت ها نقش داشته باشند.
به امید آنکه با حمایت های همه جانبه مردم عزیزکشورمان ورسانه های جمعی درپایان سال، بتوانیم با تولید ملی وکار وسرمایه ایرانی کشوری آباد وپیشرفته از همیشه داشته باشیم.
منابع :
کاروتلاش درفرهنگ اسلامی سیدحسین اسحاقی
سایت راسخون