درعصر وابستگی های متقابل وارتباطات جهانی ، ارزش های فرهنگی به طور ناخودآگاه ونیز ناگهانی ، اهمیتی وافردر تجارت بین المللی وجریان های مالی جهانی کسب کرده اند . در محیط جدید، رشد اقتصادی برخی از کشورها به شدت به رسانه ها وابسته شده است تا بتواند نفوذ ورقابت خود در جهان اقتصادی را افزایش دهد.

دولت ها به این دلیل به رسانه ها تکیه می کنند که ساختار ماکرو اقتصادی مناسب آنها را با اعمال نفوذ سیاسی واقتصادی رهبران ، آن هم سازگار با هنجارها ، آداب و رسومی که این رهبران به عنوان اولویت ها اقتصادی خود وجهان تعیین کرده اند، برای آنها فراهم می آورد . فرض این است که تبادلات اطلاعاتی – فرهنگی ، زمینه همکاری های بین المللی اقتصادی را با برقراری ارتباط فرهنگی با رهبران اقتصادی دولت ها فراهم می کند. استراتژیست های امریکایی متقاعد شده اندکه از این طریق می توانند به دامنه وسیعی از اهداف اقتصادی وغیراقتصادی دسترسی پیدا کند . طرح های اطلاعاتی با هدف رهبری اقتصادی وسیاسی ، انواع دولت ها را برای ورود به ماکرو واقتصاد های بازار محور ، تجارت ، سرمایه گذاری ، تبادلات ارزی ، وبرقراری برابری وسیاست های هماهنگ،که به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی تدوین شده اند ، یاری می رسانند. این طرح ها وقتی با طرح های فرهنگی و آموزشی بلند مدت ترکیب می شوند. به طور شایسته ای زمینه را برای رهبری آینده مهیا می کنند تا از تلاش های جهانی به منظورنیروند سازی سیستم مالی بین المللی و سازگاری سیاست های محلی با سیاست های جهانی ، مانند یکسان سازی نرخ تبادلات وارتقاء وبهبودی مقررات بانکی وثبات آنها حمایت کند. نکته دیگر این است که این طرح های اطلاعاتی اصلاحات جانبی را تقویت وکشورها – به ویژه کشورهای دارای اقتصادی های توسعه یافته ودر حال گذار- را نسبت به شفافیت مسیر سرمایه گذاری وبه منظور جلب مشارکت های اقتصادی تاثیرگذار ، حساس می کنند. طرح های اطلاعاتی به گونه ای طراحی می شوند تا انتقال اقتصاد کشورها از سیستم های حمایت از تولیدات داخلی به اقتصادهای بازار محور ، رهبری مسئولانه وپاسخگو وتوسعه بازارهای مالی را ترویج وتبلیغ کنند.

منبع :

جهانی شدن رسانه ها وچالش سیاستگذاری رسانه هالی ملی - بهاره نصیری