جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی
تعریف ارتباط :
مااز طریق وسایل ارتباط جمعی می خواهیم به ارتباط برسیم وارتباط عبارت است فراگرد انتقال پیام از فرستنده به گیرنده مشروط به اینکه درگیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظرفرستنده ایجاد شود .
رابطه بین ارتباط واطلاع :
بین این دونسبت کل به جزوجود دارد . مثال وقتی دوطرف درخصوص وضعیت هوا با هم ارتباط برقرار می کنند. ولی وقتی شخصی از رادیو خبرهواشناسی را گوش می دهد ارتباط برقرارنشده ویک نوع اطلاع می باشد.
انواع ارتباط :
1- مستقیم یا شخصی 2- غیرمستقیم 3- جمعی
ارتباط مستقیم – این نوع ارتباط بدون واسطه می باشد گیرنده وفرستنده به نوبه خود می تواند نقش اش را جابه جا کند نام های این نوع ارتباط چهره به چهره ارتباط شفافی می باشد این نوع ارتباط درمکان واحد وزمان واحد صورت می گیرد .
تعرف ارتباط غیرشخصی – وقتی فرستنده وگیرنده درمکان های مختلف وزمان های یکسان یا مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند دراین نوع ارتباط مکان مختلف و زمان واحد یا مختلف می باشد ووسیله ارتباطی هم استفاده می شود .
ارتباط جمعی – ارتباط غیرمستقیمی که ازطریق مطبوعات پرتراژویا وسایل ارتباطی نوین بین گروه های وسیع انسانی صورت می گیرد این ارتباط بین میلیون ها نفر افراد ناآشنا درشهرها وکشورهای مختلف ایجاد می شود مثل تلویزیون – رادیو وغیره
وظایف وسایل ارتباط جمعی از نظر روژه کلوس :
1- وظایف ارتباط فکری الف – اطلاع آگاهی نقل وقایع درزمینه های سیاسی اجتماعی – اقتصادی وغیره ب – پرورش وآموزش که نقش پرورش عقاید اندیشه ها وحرفه ها دارد ج- اجبار الف تبلیغ جاری ب – تبلیغ سیاسی . تبلیغ جاری به منظور کسب منافع مالی صورت می گیرد . تبلیغ سیاسی برای رسیدن به مقاصد سیاسی .
2- وظایف روانی اجتماعی – الف همبستگی ب – سرگرمی ج – درمان روانی ناراحتی ها فراموش می شود وسرخوردگی جبران می شود
وظایف وسایل ارتباط جمعی از نظر دکتر ساروخانی :
1- نقش تفریحی موجب جدایی از واقعیت می شود وفراموشی لحظات دشوارسرگرمی وتمدد اعصاب 2- خبری درواقع همان انتقال سریع وبی طرفانه وآگاه بخشی اخبار
نکته – چه چیزی باعث پخش اخبار سریع تر وبی طرفانه می باشد . تعدد وسایل ارتباط جمعی
3- نقش همگن سازی – وسایل ارتباط جمعی موجب نزدیکی سیلقه ها وانتظارات یک جامعه می شود – خرده فرهنگ ها از میان می رود ودرسبک زندگی وخواسته ها تشابع ایجاد می شود زیرا از الگوی مشابهی که وسایل ارتباط جمعی به آنها می هد تبعیت می کند . ژ ان کازنو این روند را توده ای شدن می نامد . واصلاح توده سازی را بکار می برد .
4- آگاه سازی . وسایل ارتباط جمعی علاوه بر انتقال خبر به تفسیر وتحلیل اخبار می پردازدکه این موجب آگاه سازی می شود .
5- احساس تعلق اجتماعی . وسایل ارتباط جمعی ابزاری هستند در راه ایجاد احساس تعلق اجتماعی واشتراک وپیوند متقابل سپس وسایل ارتباطی هم چون پلی بین افراد جامعه عمل می کند وآنان را به یک پل آگاه می سازد این نوع تقویت احساس تعلق اجتماعی را ام پتیempaty می نامند درفارسی به غلط به معنی هم دردی ترجمه شده است . معنی واقعی آن درخود یافتن احساس دیگری به نظر لرنر وظیفه اساسی وسایل ارتباط جمعی تقویت چنین احساس است درواقع شخص از طریق این وسایل شهروند واقعی اجتماع می شود . چون با این احساس خود را به جای دیگری قرار می دهد پس به عقیده لرنر هر قدر مردمی با وسایل ارتباط جمعی پیوند محکم تری یابد به همان نسبت مشارکت اجتماعی وواقعیت زندگی در جمع بیشتر می شود وبه دنبال آن پدیده های به نام شخصیت انتقالی بوجود می آید یعنی کسانی که با شرایط جدید محیط پیرامون انطباق بیشتری می یابد . همه روزنامه ها به عنوان مثال کیهان – اعتماد – وغیره نشان تعلق فرد به گروهی خاص است مهاجرت ایدئو لوژیک قبل از همه تغییر روزنامه صورت می گیرد . درواقع فرد هویت خود را در روزنامه مورد نظر خود می جوید .
وظایف ارتباط جمعی از نظرهارولدلاسول:
1- نظارت برمحیط وسایل ارتباط جمعی - با تهیه وپخش اخبارواطلاعات افراد را با محیط آشنا می کند وبا این کار افرادرا آماده می سازد که از محیط خود اطلاع کافی داشته واز طریق آن نقش نظارتی انجام دهد .
2- همبستگی اجتماعی – این نقش مکمل نقش قبلی می باشد وسایل ارتباط جمعی با تحلیل رویدادها – اخبار- وراهنمایی افکار عمومی مردم را آماده حمایت از حکومت می کند.
3- نفش انتقال میراث فرهنگی – وسایل ارتباط جمعی شرایط استفاده از تجربه نسل های گذشته را فراهم می کند180سال بعد از این طبقه بندی جامعه شناسی امریکایی به نام چالزرایت درکتابی به عنوان جامعه شناختی ارتباط جمعی نقش چهارمی را برای وسایل ارتباط جمعی درنظرگرفت به نام نقش تفریحی یا سرگرم کننده .
دیدگاههای انتقادی نسبت به وسایل ارتباط جمعی :
درکشورهای که برمبنای نظریه مارکس می باشد . سه نقش برای وسایل ارتباط جمعی درنظر گرفتند 1- تهییج- برانگیختن احساسات وعواطف عمومی وتشویق – ترغیب آنها به هم سوی با سیاست ها و خط مشی حاکم
1- تبلیغ – تبلیغ سیاسی وجلب اعتقادات عمومی وائدلوژی حزب برای تحقق اهداف .3- سازمان دهی – ایجاد مقدمات لازم برای سازمان دهی جامعه درجهت تحقق نظام حاکم .
ارتباطات جمعی وپدیدهای جمعی :
درعلوم اجتماعی عده ای از افراد انسانی برای رسیدن به هدف معین اقدامات متقابلی را انجام می دهند گروه اجتماعی خوانده می شوند .گروهای اجتماعی براثرکنش متقابل تحریک پیدا می کنند واعضای آنها دریکدیگرتاثیرمی گذاردازهماهنگی وتجانس که دررفتاراعضای گروه ظاهرمی شود رفتارمشترک گروهی پدیده می آید گروهی که دارای رفتارجمعی را جمع می گویند .
آثارتمرکز گرا وتمرکز گریزی وسایل ارتباط جمعی :
پدیده آمدن وسایل ارتباط جمعی درسطح ملی یک نیروی تمرکز گرا به شمار می رود این وسایل ارتباطی دریک نواخت سازی افراد وازمیان بردن وکنار گذاشتن تمایلات اختصاص گروها تاثیرمی گذارد اما همزمان با این پدیده وسایل ارتباطی اختصاص نیز گسترش می یابد وگروهای اجتماعی مثل گروهای حرفه ای – مذهبی – نژادی – فرهنگی وغیره هرکدام از نشریه وبرنامه های خاص که با علایق آنها منطبق می باشد استفاده می کند وسایل ارتباط جمعی دراین شرایط تمرکز گریزی را ایجاد می کند.
ویژگی های وسایل ارتباط جمعی :
1- سرعت انتشار- درزمان های قدیم هفته ها وماها طول می کشدتا خبری از راه دوربه افراد برسد اما اکنون درظرف چند قانیه اخبارورویدادهای که دردورترین نقاط دنیا اتفاق می افتد بوسیله روزنامه وغیره دراختیارمردم قرار داده می شود
2- مداومت انتشار – مداومت انتشار پیام ها از مهم ترین خصوصیات وسایل ارتباطی است زندگی مطبوعات به عنوان نخستین وسایل ارتباط جمعی از زمانی آغازشدکه انتشار آنها با نظم دوره ای صورت گرفت چاپ روزانه روزنامه ها وانتشار خبرها ساعت به ساعت از مهمترین نشانه ها ی مداومت انتشار است
3- وسعت جهانی حوزه انتشار – منظوراز وسعت جهانی حوزه انتشارپراکندی وبرد رسانه به لحاظ پوشش جغرافیای است . رادیو حوزه انتشار وسیع دارد به دلیل امواج به صورت منحنی می باشد اما تلویزیون نمی تواند حوزه انتشار خود را گسترش دهد زیرا امواج آن کوتاه بوده وبه طورمستقیم جریان دارد ودربرابرپستی ها وبلندی ها متوقف می شود برای تقویت امواج تلویزیون باید دکل های بلند تقویت کننده ویا استفاده از ماهواره های ارتباطی فضای استفاده کرد . تل استار اولین ماهواره ای است که توسط امریکا در1962درمدارزمین قرارگرفت این تاریخ را آغاز فصل تلویزیون جهانی می نامند این ماهواره برای اروپا وامریکا قابل استفاده بود این ماهواره امواج تلویزیون را از امریکای شمالی به مراکز تقویت کننده دراروپا وامریکایی جنوبی منتقل می کرد ودردوسوی اقیانوس اطلس مردم از برنامه های واحدی استفاده می کردند.
4- گوناگونی محتوا – وسایل ارتباط جمعی برای پاسخ گوی به نیازهای روز افزون استفاده کنندگان وجلب توجه بیشتر آنها پیام ها ی گوناگونی را منتشر می کند درکشورهای پیشترفته فراوانی مطالب وبرنامه ها دروسایل ارتباط جمعی به حدی است که هرفرد درشب وروز 1500بار مورد هجوم این پیام ها قرارمی گیرد که این پیام ها شامل روزنامه های صبح – آگاهی ها درودیوار – نشریه محل کار – رادیو وتلویزیون درزمان ومکان مختلف – مطبوعات درموردفراوانی وگوناگونی محتوا نسبت به سایر وسایل ارتباطی از امکانات بیشتری برخوردار است روزنامه می تواند صفحات خودرا افزایش دهد مثلا نیویورک تا میز فقط برای آگاهی های تجاری 700صفحه اختصاص می دهد فراوانی محتوای سینما فقط با افزایش تعداد فیلم می توان تامین کرد پس امکانات سینما درزمینه فراوانی وگوناگونی محتوا از وسایل ارتباطی دیگر محدودتر است .
رسانه های گرم :
رسانه های که درامتداد یک از حواس انسان می باشد . یعنی یک حواست درآن بکار می رود ودربقیه موارد تخلیل انسان درآن وارد می شود به عبارتی رسانه های گرم را شامل آن ابزارهای می داند که قادرند مفهوم مورد نظر را به کمک ذهن وتخلیل مخاطب کامل کنند شنونده سعی می کند آن چه را که می شنود با تصورات خود درذهنش تکمیل کند . به رسانه های گرم رسانه های تک حسی نیز می گویند درآن تخلیل ذخیل ومشارکت مخاطب بالاست . مثل رادیو – کتاب – مطبوعات – عکس سخنرانی
رسانه های گرم :
مک لوهان رسانه های همه حسی را سرد می نامد رسانه های سرد همه چیز را به بیننده نشان می دهد وجای تخلیل چندانی برای او باقی نمی گذارد رسانه های سرد رسانه های چند حسی نیز هستند مثل تلویزیون – تلفن – داستان های مسروز – وسینما باید درنظر داست که درمقایسه رسانه ها با هم دیگر ممکن است رسانه ای نسبت به رسانه دیگر گرم درحالی که در قیاس با رسانه دیگر سرد باشد . مثال رادیو درمقایسه با تلویزیون گرم ولی همین رادیو اگر با کتاب مقایسه شود رسانه سرد می باشد . پس رسانه های سرد وگرم درمقایسه با یکدیگر می تواند هر دو وضعیت سرد وگرم داشته باشند .
تقسیم بندی نظریات مربوط به میزان تاثیر وسایل ارتباط جمعی برمخاطبان :
1- نظرات مربوط به تاثیر نامحدود رسانه ها (مخاطب منفعل ) 2- نظریات تاثیرمحدود رسانه ها ( مخاطبان فعال ) 3- نظریات مربوط به مشروط رسانه ها
نظریات مربوط به تاثیر نامحدودرسانه ها ( مخاطب منفعل ):
این دیدگاه اوایل قرن بیستم مطرح شد بر اساس این دیدگاه هرپیامی که از طریق وسایل ارتباط جمعی انتشار یابد اثردلخواه فرستنده وتهیه کننده پیام را برمخاطب به همراه خواهد داشت نظرپردازان این نظریه اعتقاد دارند که وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی است که می تواند نسلی تازه پدید آورد همچنین ژان کازنو متعقداست که وسایل ارتباط جمعی ابزاری هستند که می تواند درخیر وشر تاثیری شگرف ایجاد کنند ومی تواند افکار فلسفی وسیاسی را منقلب کند کسانی که به این نظریه اعتقاد دارند مواردی چون 1- هدایت از راه دور 2- آدمک سازی 3- بلع 4- بازتاب های شرطی
هدایت از راه دور – هدایت انسان از راه دوراز طریق وسایل ارتباط جمعی یعنی وثوق درذهن انسانها درجهت خواسته های خود از راه دور .
اثر بلع – دربسیاری از موارد انسانها چنان به وسیله ای معتاد می شوند که درساعات معین به آن نیاز پیدا می کنند تاخبر یا فقدان آن موجب ازبین رفتن تعادل می شود وزمانی که به آن می رسند قدرت اندیشه را ازدست می دهند وبدون هیچ تردید هر موضوعی را می پذیرند دراین مورد ذهن دچار سستی می شود وبه هر سوی که فرستند پیام بخواهد کشیده می شود.
بازتاب های شرطی – وسایل ارتباط جمعی می تواند بسیاری از توده ها را شرطی کند وعادت های جدیدی را بوجود بیاورد .
نظریه های ترزیقی :
دراین نظریه اعتقاد به قدرت فوق العاده رسانه ها در تاثیرگذاری برجامعه می باشد یعنی پیام را به نحوی تجویز می کند که درذهن – قلب – مخاطب نفوذ کندورفتار مورد نظر را دررفتار مخاطب بوجود آورد .
عکس العمل - گیرنده - پیام - فرستنده
دراین نظریه تاکید بیشتری روی پیام می باشد گیرنده منفعل می باشد .
نکته – وقتی پیام فرستاده می شود باید به مواردی چون تفاوت های فردی واجتماعی توجه شود زیرا عسک العمل ها به توجه به تفاوت درشخصیت ها – نگرش ها – ضریب هوش – شغل – شیوه زندگی – ایدئولوژی مذهبی وسیاسی متفاوت خواهد شد.
برحسته سازی :
بیانگر یکی از تاثیرات قدرتمند رسانه ها ست توانایی رسانه دراینکه چه موردی مهم است قابل توجه است این نظریه به قدرت رسانه ها درارائه و شکل دهی تصاویرذهنی درمخاطب ( عموم ) توجه دارد درواقع اولیت بندی موضوعات از مهمترین بخش های نظریه برجسته سازی است .
فرضیات بنیادی نظریه برجسته سازی :
1- مطبوعات ورسانه ها واقعیت را بازتاب نمی دهد آنها واقعیت را از صافی عبور داده وبه واقعیت شکل جدیدی می دهند .
2- تمرکز رسانه ها برروی عده قلیلی از موضوعات وسوژها باعث می شود تا عموم مردم (افکار عمومی ) این موضوعات را مهم تر از موضوعاتت دیگر تلقی کنند .
3- رسانه های جمعی با پوشش زیاد خود اولیت بندی را تعیین می کند
4- رسانه ها دربرخی شرایط با پوشش خبری ومحتوای خود جهت گیری ذهنی سیاست مداران ومدیران را تعیین می کنند.
چگونه رسانه یک موضوع را برجسته می کند وبه عنوان اولیت اصلی مردم معرفی می کند.
1- یافتن موضوع – نخستین گام یافتن موضوعی است که از نظر رسانه ها دارای اهمیت می باشدرسانه ها معمولا چنین موضوعاتی را براساس ملاک های ایدئدلوژی حاکم سخنان رهبران وسیاست مداران جامعه – مواضع حزب ها ( ترجیحا حزب خود )
2- نام گذاری ویژه – باید برای موضوع پیدا شده نام ویژه ائی انتخاب شود وبا آن به جامعه معرفی شود این نام گذاری باید دارای با رمعنایی وهیجانی ویژه باشد چنین معنا وقالبی باید برای مخاطبان جذاب وبرخوردار از اهمیت باشد
3- پوشش فراگیر – یک موضوع انتخاب شده ونام گذاری شده زمانی درصدرموضوعات مورد اهمیت مخاطبان قرارمی گیردکه بارها –بارها تکرارشود.
4- شتاب بخشیدن به موضوع – از طریق افراد معروف ومقبول رسانه ها برای برجسته سازی سریعتراستفاده می کنند. رسانه ها دراین کار اغلب از چهرهای سیاسی – علمی – ورزشی – استفاده می کنند.زمانی که موضوع اززبان چنین اشخاصی استفاده می شود به زودی به موضوع مورد علاقه افکار عمومی تبدیل می شود.
نکته : باید توجه کرد که استمراراهمیت موضوع برحسته شده نباید زیاد به درازا بکشد از همین رو رسانه ها پس از چند مدت دامنه توجه به خود را از یک یا چند موضوع به موضوعات دیگر معطوف می کنند.
نظریات مربوط به تاثیرات محدود رسانه ها :
این گروه اعتقاد دارند اصولا رسانه ها برمخاطبان تاثیرچندانی ندارد وتاثیرات آنها بسیار محدود ناچیزاست بیشترین تاکید نظریات موجود دراین دیدگاه برجنبه فردی – روانی تفاوت های فرهنگی واجتماعی تاکید دارد .
نظریات استحکام – براساس این نظریه پیام قدرت ندارد وفرد با انتخاب خود پیام را گزینش می کند پس مخاطب پویاست وتاثیر پیام های ارتباطی تقویت عقاید موجوداست پیام تغییرات بنیادی ایجاد نمی کند بلکه عقاید وگرایشات را استحکام می بخشد دراین نظریه رویاروی با پیام انتخابی است وبه پارمترهای غیرارتباطی مانند سن – شغل – خانواده – مربوط می شود . به اعتقاد لازارسفلد رسانه به یک نوع واسطه برای انتقال پیا م دارد که از واسطه دراین جا به عنوان رهبران فکری یاد شده است رهبران فکری دو نوع می باشد . 1- رهبران فکری نخستین مثل خانواده – دوستان 2- مطلع – مثل رهبران سیاسی – اجتماعی – فرهنگی
نکته : کلا سه روش اعمال نفوذ از طریق رسانه درمخاطب وجوددارد 1- تقویت عقیده مخاطب 2- تغییرعقیده 3- ساختن عقیده جدید . اثر رهبران فکری دراین نظریه بسیار افراطی درنظر گرفته شده است واین خود انتقاد وارده براین نظریه می باشد.
لازارسفلد به دومرحله ای بودن پیام تاکیددارد یعنی ابتداپیام به رهبران فکری داده می شود سپس رهبران پیام را به دیگران به افکار عمومی – مخاطب انتقال می دهند دراین جا رهبران فکری نقش گزینش گری دارند یعنی نه تنها خبری را انتخاب می کنند بلکه آن خبر را باتوجه به خط ومشی خود به مخاطب منتقل می کند وکوشش می کنند مخاطب را درجهت اعتقادات خود هدایت کنند ورفتار مورد نظر را دراو ایجاد کنند.
نظریه مربوط به تاثیر مشروط رسانه ها :
براساس این دیدگاه رسانه های جمعی بسته براوضاع واحوال مخاطبان جامعه بر آنان تاثیرمی گذارد واین دیدگاه می گوید تاثیرگذاری رسانه ها برمخاطبان مستقیم آنی و کوتاه نیست بلکه تدریجی غیرمستقیم ونامحسوس است دوعامل دراین دیدگاه تاثیردارد .
الف – تعددوسایل ارتباط جمعی وخثنی سازی اثرات درجامعه که دولت انحصار وسایل ارتباط جمعی را دراختیار دارد تاثیراین وسایل با جامعه ودیگری که درآَن شاهد تعدد وسایل ارتباط جمعی هستیم برابرنیست به گفته ژان کازنو در جامعه ای که وسایل ارتباط جمعی تحت نظارت دولت نیست ممکن است اثر تلویزیون بر روی مخاطب به وسیله روزنامه یا رادیوخنثی گردد. تعداد وسایل ارتباط جمعی دریک جامعه که وابسته به گروهای احزاب مختلف می باشد ایجاب می کند تااین وسایل اثرات هم دیگر را خنثی کنند . وجود احزاب زیاد در جامعه باعث کاهش چشمگیراثرات رسانه بر مخاطب می شود.
ب : خنثی سازی اثرات :
نکته : در جامعه ای که دارای تعدد ارزش می باشد اثرات پیام کاهش می یابد .
چهار مرحله تاثیر محتوای رسانه ها :
1-در مرحله آغازین تصور می شد رسانه ها دارای تاثیرات مطلق می باشد . این دیدگاه در سالهای بین دو جنگ جهانی برتری داشت . ( نظریه تزریقی )
2- زمانی پدیدار شد که محققان در مورد آثار مطلق پیام ها به تردید افتادند و عباراتی نظیر تاثیر محدود رسانه ها را بکار بردند . ( پایان جنگ جهانی دوم ) .
3- شاهد بازگشت مفهوم رسانه های جمعی پر قدرت بودیم . محققان به چند دلیلی مفهوم تاثیرات محدود را بطور نسبی کنار گذاشته . زیرا استفاده از تلویزیون باعث بوجود آمدن اعتقاد بر تاثیرات قوی رسانه ها شد . ( نظریه کاشت - استحکام )
4- در این مرحله که مبتنی بر پژوهش بر روی متون رسانه ای بود اعتقاد بر این بود که تاثیرات رسانه های وسایل ارتباط جمعی بیشتر مربوط به وجود تفاوت های اجتماعی ، فرهنگی و غیره می باشد .
سیر تحول ارتباط جمعی :
1-ارتباط شخصی : در شرایط اولیه زندگی انسان ها ارتباطات رو در رو و مستقیم و چهره به چهره هستند .
2- ارتباطات نخبگان : بیشترین نقش را در این دوره ارتباطات مذهبی داشت . در مصر قدیم کاهنان و در مسیحیت کشیشان عامل عمده ارتباطات بودند. ویژگی مهم این ارتباطات تکیه بر موعظه بود .
3- ارتباطات جمعی : خبری شدن روزنامه ها و افزایش تیراژ آنها و بعد ها گسترش رادیو و تلویزیون باعث ایجاد ارتباطات جمعی شد .
4- ارتباطات فردی : در این مرحله بر اساس تمایلات فردی یا تمایلات فرد گرایانه می باشد . فرد در ایتن ارتباطات میل به جدایی از جمع پیدا می کند و از رسانه ها ی جمع گرا به رسانه های فرد گرا رو می آورد . مثل : موبایل ، چت کردن . ...
انواع نظریه های هنجاری نظام های رسانه ای :
1- نظام رسانه ای عامرانه ( اقتدارگرا ) 2- نظام رسانه ای آزادی گرا3- نظام کمونیستی یا شوروی سابق 4- نظام رسانه ای توسعه بخش 5- نظام رسانه ای مسئولیت اجتماعی 5- نظام رسانه ای دمکراتیک ( مشارکت جو )
نظام رسانه ای عامرانه ( اقتدارگرا ) :
دراین نظام اقتداگرا یا نظام دیکتاتوری فعالیت رسانه ها درچارچوب قوانین ومقررات وضع شده است این قوانین از سوی دولت درجهت منافع ومصالح دولت می باشد هر خبر بر خلاف مصالح می باشد تهدیدی برا ی دولت می باشد واین به عنوان تهدید امنیت ملی تلقی می شود. رسانه ها درچنین نظام ای ابزاری برای حمایت وپیشبرد افکار عمومی به سمت سیاست های دولت است درچنین نظام ای دولت تعیین می کند چه مطالبی منتشر شود درچنین مواردی وقتی قوانین برای خبر به رسانه ها ابلاغ می کند سانسورصورت می گیرد وخود رسانه ها برای انتشارخبر خود سانسو می کند.درنظام اقتدارگرا رسانه ها ملزم به اخذمجوز می باشد.
نظام رسانه ای آزادی گرا :
نظام رسانه ای آزادی گرا دراین نظام این باور وجود دارد که فرد درتشخیص میان خوب وبد ودست یابی به حقیقت مخاطراست وتوانای لازم را دارد دراین نظام نظر فرد به نظرجمع قالب است دراین نظام سانسورممنوع وانتشار هر گونه عقیده چه درست ویا نادرست مجاز است این نظریه با اداره رسانه ها توسط دولت مخالف است طبق این نظریه هر گونه محدودیتی که از سوی دولت اعمال شود تضعیف حقوق شهروندان است طبق این نظریه وظیفه رسانه ها کمک یه کشف حقیقت نظارت برچگونگی عملکرد دولت اطلاع رسانی وحفظ مادی که ازهمه مهمتر است
نظام کمونیستی یا شوروی سابق :
فضای سیاسی شوروی فضای رسانه آن کشور را تعیین می کند . درواقع رسانه ها ی شوروی درقالب نظام سیاسی وکمونیستی فعالیت می کردند چارچوب آن مربوط به لنین ومارکس است قدرتی که در دست رسانه ها بود درواقع دردست طبقه کارگر بود در این نظام رسانه ها مجاز نیستند تعارض های سیاسی و درگیری های طبقاتی را که به جامعه کمونیستی ضربه می زند منعکس کند . مالکیت در دست دولت است مدیران رسانه از طرف حزب انتخاب می شوند مجازات رسانه ها از طرف دولت مجاز است .
نظام رسانه ای توسعه بخش :
دراین نظام دولت ها در غالب نظریه های توسعه گرایی سانسور انجام می دهند از این دیدگاه رسانه ها باید با توجه به سیاست ملی کشور خود واهداف توسعه بخشی را دنبال کند برای رسیدن به اهداف توسعه دولت حق دارد درامور رسانه ها دخالت کند یا فعالیت آنها را محدود کند دراین نظام سانسور درجای جایز است که علیه توسعه نباشد.
نظام رسانه ای مسئولیت اجتماعی :
دراین نظام خود رسانه ها مسئول ومعتهد نسبت به اندازه آزادی که تعریف شده می باشد یعنی درحالی که اختیار دارند تعهدی هم درمقابل جامعه دارند در این نظام آزادی همیشه یک تعهد به دنبال دارد که شامل 1- امنیت ملی 2- منافع ملی 3- اهداف ملی 4- اهداف توسعه وغیره
نظام رسانه ای دمکراتیک ( مشارکت جو ) :
نظام بر تمام گروهای سیاسی کشور دیدگاه یکسان دارد دراین نظام جامعه مانند یک مثلث است در راس آن حکومت قرار دارد در قائله آن مردم ودرمیان آن نخبگان وژورنالیست ها می باشد . جامعه مدنی تعیین کننده اطلاعاتی است که منتشر می شود.